Industria auto se confruntă cu o nouă provocare. După scandalul Dieselgate, un „electricgate” se profilează la orizont.
Este goana către mașinile electrice o rețetă pentru dezastrul ecologic? Între promisiunile de decarbonizare și realitățile tehnice, drumul către un transport curat se anunță plin de capcane.
Uniunea Europeană a stabilit obiectivul ambițios de a pune capăt vânzării de autovehicule noi cu motor cu combustie până în 2035. Această decizie face parte dintr-o strategie globală de atingere a neutralității carbonului. Pe de altă parte, tranziția către vehiculele complet electrice ridică numeroase întrebări. În cartea sa La ruée vers la voiture électrique, Calea catre masina electrica, inginerul Laurent Castaignède evidențiază provocările și paradoxurile acestei revoluții auto.
Provocările uriase ale electrificării în masă
Conversia parcului auto catre electricitate reprezintă o provocare imensa. Conform Agenției Internaționale pentru Energie, numărul de vehicule electrice ar putea crește de opt ori până în 2030, ajungând la 250 de milioane de unități. Această creștere exponențială ridică serioase semne de întrebare cu privire la disponibilitatea resurselor necesare.
Extracția metalelor critice, esențiale pentru fabricarea bateriilor, este o provocare majoră. Acestea sunt litiu, cobalt, nichel, mangan, cupru, grafit. Desi abundente, aceste materiale nu sunt foarte concentrate în subteran. Extragerea lor necesita investiții foarte mari și un consum considerabil de energie. În plus, distribuția lor geografică inegală stârnește temeri cu privire la apariția unor noi monopoluri.
Energia curata – o iluzie
Ideea preconcepută că mașinile electrice sunt intrinsec „curate” trebuie nuanțată. Problema originii electricității utilizate pentru reîncărcarea acestor vehicule este crucială. Chiar și în țări precum Franța, renumită pentru electricitatea sa cu emisii reduse de carbon, realitatea este mai complexă.
Laurent Castaignède subliniază că, în Franța, electricitatea cu emisii reduse de carbon nu este disponibilă pentru noi utilizări decât în proporție de 30 la suta din timp. Această proporție ar putea chiar să scadă în viitor. De exemplu, există un risc mare de reîncărcare a mașinilor electrice cu electricitate produsă din gaze naturale sau cărbune, în special iarna.
MM