Nume grele americane si asiatice din domeniul tehnologiei au investit miliarde de dolari pe aceasta piata, pe care o considera promitatoare, chiar daca inca nu face bani.
Dupa ani de teste si milioane de kilometri parcursi, taxiurile robotizate intra pe piata. Echipate cu camere si senzori, aceste taxiuri fara sofer pot fi vazute in numeroase orase americane si chineze. Clientii se aseaza pe bancheta din spate a masinilor, dupa ce au facut rezervarea pe o aplicatie, si sunt condusi la destinatie.
Recent autoritatile au autorizat doi operatori de taxiuri robotizate, Waymo, o filiala a Alphabet (compania-mama a Google), si Cruise, o filiala a General Motors (GM), sa opereze zi si noapte pe strazile din San Francisco. Si in China, aceste „masini fantoma” au trecut la etapa comerciala.
Acum cateva luni, Pony.ai, compania californiana infiintata de doi fosti directori din cadrul Google si Baidu, a primit unda verde din partea autoritatilor chineze pentru a-si rula vehiculele in Beijing si Guangzhou. La randul sau, gigantul chinez Baidu a facut acelasi pas in Beijing, Wuhan si Chongqing, lansand Apollo Go, propriul sau serviciu de taxi autonom. In acelasi timp, testele continua in mai multe orase americane, printre care Los Angeles, Austin, Dallas si Atlanta. Desi reglementarile au fost relaxate anul trecut, aceste start-up-uri nu au reusit inca sa patrunda in Europa, chiar daca Volkswagen doreste sa isi lanseze taxiurile colective autonome prin intermediul filialei sale Moia.
Faptul ca, spre deosebire de autoturismele private, taxiurile pot deja sa se deplaseze in oras fara sofer (adica la nivelul 4 pe o scara de autonomie de cinci puncte) se explica partial printr-o abordare tehnologica diferita. “Acestia sunt roboti, conceputi de la bun inceput pentru a functiona in mod absolut autonom”, explica Geoffrey Bouquot, seful departamentului de cercetare si dezvoltare de la Valeo. Acestia sunt imbunatatiti cu senzori si calculatoare. Relevanta lor este limitata in spatiu: fiecare robot-taxi circula doar intr-un anumit perimetru geografic. Acest lucru limiteaza complexitatea deplasarii.
Robotul, prezentat ca fiind mai sigur decat un sofer uman de catre promotorii sai, nu este infailibil. La o saptamana dupa ce Cruise a primit unda verde la San Francisco, unul dintre taxiurile sale autonome s-a ciocnit cu o masina de pompieri in drum spre o interventie, ranindu-si usor pasagerul. Ca urmare, Cruise a fost nevoit sa reduca la jumatate flota desfasurata in orasul californian si a fost declansata o ancheta. Filiala General Motors da asigurari ca taxiul a trecut pe verde la o intersectie. Doar ca masinile de pompieri si ambulantele ignora adesea semnele de circulatie in caz de urgenta.
Acest lucru nu va incetini ascensiunea acestor masini in tarile in care perceptia noilor tehnologii si topografia oraselor incurajeaza circulatia lor intr-un perimetru precis si, uneori, intr-un anumit interval de timp.
Greii noilor tehnologii din SUA si Asia au investit miliarde de dolari pe aceasta piata, pe care o considera promitatoare, chiar daca inca nu face bani. Potrivit Wall Street Journal, in 2022, GM a obtinut venituri de doar 102 milioane de dolari din Cruise, dar a cheltuit 3,3 miliarde de dolari. Alphabet si alti investitori au strans 5,7 miliarde de dolari pentru a dezvolta Waymo incepand din 2020.
MM