Piața comerțului electronic, dominată de femei

Piaţa comerţului electronic european este dominată de femei (56%), iar cea din România a urmat tendinţele europene, se arată în cel mai recent studiu „Barometrul e-commerce 2023. De ce iubim femeile e-shopper”, dat publicităţii marţi de o companie locală de curierat.

Potrivit DPD România, în topul produselor preferate de cumpărătorii online români se află cele din categoriile Beauty/Health Care (64%, faţă de 48% media UE), Fashion (România 63%, UE 59%) şi Încălţăminte (România 58%, UE 49%). Imediat sub podium se află Medicamentele, segment ce ocupă poziţia a şasea, la nivel european.

Studiul de specialitate relevă faptul că e-shopperul român al momentului este o persoană de gen feminin (56%, exact ca media UE), cu vârsta medie de 40,5 ani (UE, 42,4 ani), cu venituri medii plus (39%, UE 44%), care primeşte peste trei colete într-o lună şi locuieşte în mediul urban (89%, UE 86%).

De asemenea, majoritatea covârşitoare a acestui tip de consumatori (80%) postează un feedback după achiziţia online (UE 69%), iar 73% urmăresc activitatea influencerilor (medie în UE, de 56%).

Vezi si:  Industria fondurilor speculative afectată de volatilitate

În ceea ce priveşte femeile „e-shopper”, cercetarea DPD România arată că, în mare parte, sunt tinere, din categoriile 18-34 de ani (50%), categoria 35-54 de ani fiind, totodată, foarte bine reprezentată (37%), se află în Moldova (22%), Ardeal (21%), Muntenia (16%) şi Bucureşti (14%) şi locuiesc în oraşe mari, de până la 250.000 de locuitori (33%).

În context, aproape trei sferturi dintre persoanele de sex feminin (73%) consideră preţul ca factor determinant pentru o achiziţie (UE, medie de 61%). Româncele sunt campioane şi la capitolele „în căutarea unui chilipir” (83%, UE 69%), respectiv „căutarea de discounturi şi evenimente gen Black Friday ori reduceri sezoniere” (71% vs UE, medie de 53%).

Conform cercetării, care are un capitol important dedicat unor pieţe regionale de interes pentru magazinele online româneşti, precum Bulgaria Polonia, Slovacia şi Ungaria, e-shopperii din aceste ţări fac des cumpărături online din străinătate, ceea ce constituie o oportunitate importantă. Astfel, principalele categorii de produse achiziţionate online în sud-estul Europei sunt, la fel ca în România, cele din categoriile Beauty/Health Care, Fashion şi Încălţăminte.

Vezi si:  Comisia Europeană monitorizează situația după falimentul SVB

Totodată, în timp ce la produsele Beauty/Health Care pe primul loc sunt românii (64%), slovacii sunt cei mai preocupaţi de produsele Fashion (69%), polonezii la Încălţăminte (64%), ungurii la Fresh-food (43%), iar bulgarii depăşesc media UE la cărţi (47%), la fel ca polonezii (50%).

Barometrul e-commerce 2023 are un capitol important dedicat şi pieţei de curierat, iar rezultatele arată că un criteriu principal de care ţin cont consumatorii europeni atunci când iau decizia de cumpărare online se referă la livrarea gratuită (40%), considerat motorul de dezvoltare numărul 1 al comerţului electronic. Şi aici, românii se situează la o medie de 41%, puţin peste media europeană.