Folositi emoticoane si gif-uri la locul de munca ? S-ar putea sa va afecteaze autoritatea

Unele persoane folosesc aceasta forma de comunicare pentru a transmite o imagine simpatica, insa un nou studiu avertizeaza ca utilizarea lor ar putea duce la impresia unei lipse de autoritate.

Retelele sociale si recrudescenta comunicarii digitale de la pandemie incoace, prin intermediul unor programe precum Skype, Zoom sau Teams, ne-au obisnuit sa comunicam cu imagini, emoticoane sau gif-uri. Pe fondul racelii create de distanta digitala, aceste imagini subliniaza emotiile resimtite de interlocutor si dau conversatiei un ton comic. Cu toate acestea, cercetatorii de la Universitatea din Tel Aviv au constatat ca, in cadrul mai multor experimente, o perceptie predominanta a fost aceea ca utilizatorii acestui tip de comunicare sunt perceputi ca fiind mai putin puternici. Rezultatele lor au fost publicate in revista Organizational Behavior and Human Decision Processes.

Cercetatorii au testat diferenta de perceptie a participantilor americani intr-o varietate de situatii, cum ar fi la cumparaturi, intr-un magazin, sau la evenimente organizate de companii. Mai exact, o persoana purta un tricou cu numele companiei in limbaj scris, iar o alta purta un tricou cu logo-ul vizual. De fiecare data, majoritate participantilor atribuiau mai multa autoritate si putere individului avand tricou cu numele companiei scris.

Vezi si:  Instanta din Spania suspenda canalul Telegram

Intr-un alt experiment, participantii au avut de ales pe cineva care sa ii reprezinte intr-un joc competitiv adaptat pentru persoanele cu putere sociala ridicata. Unul dintre participanti si-a folosit numele in forma scrisa pentru a-si prezenta imaginea, in timp ce celalalt a folosit un profil desenat. 62 la suta dintre participanti au ales persoana cu numele scris. Cercetatorii au observat ca acest lucru s-ar putea aplica la alegerea unor pozitii importante.

„Astazi, suntem cu totii obisnuiti sa comunicam cu imagini, iar retelele sociale fac acest lucru atat usor, cat si distractiv. Cu toate acestea, concluziile noastre trag un semnal de alarma: in anumite situatii, in special in mediul corporatist, aceasta practica poate fi costisitoare, deoarece semnaleaza o putere scazuta”, afirma cercetatorii de la Coller School of Management din cadrul Universitatii din Tel Aviv.

De ce limbajul vizual transmite o imagine mai putin puternica ?

Conform studiului, mesajele vizuale indica faptul ca expeditorul doreste sa transmita o apropiere sociala. Cercetarile anterioare sugereaza ca aceasta dorinta este mai predominanta in cazul persoanelor mai putin puternice. „In consecinta, a semnala ca ti-ai dori apropierea sociala prin utilizarea imaginilor inseamna, in esenta, ca esti mai putin puternic”, sustine cercetatoarea Elinor Amit, autorul principal al studiului.

Vezi si:  Meta, firma mama a Facebook, TVA de 870 de milioane de euro in Italia

In familie sau cu prietenii, aceasta apropiere sociala e binevenita in conversatiile digitale. Dar cercetatorii va indeamna sa va ganditi de doua ori daca doriti sa comunicati in acest mod intr-un context de munca sau de afaceri.

MB